Ajatuksia ilman sanoja taidekeskus Ahjossa Joensuussa

Kävimme ripustamassa "Ajatuksia ilman sanoja"- sarjan töitä pieneen Koksi-tilaan Joensuun taidekeskus Ahjossa. Ahjo on sievä keltainen puutalo Joensuun keskustassa, aivan taidemuseon vieressä. Joensuu on opiskelukaupunkini ja opiskeluaikaan Ahjo oli yksi lempipaikoistani siellä. Siksi olin todella iloinen kun sain mahdollisuuden järjestää siellä oman pienen näyttelyni.


Taidekeskus Ahjo




Ripustin seitsemän teosta "Ajatuksia ilman sanoja"- sarjasta. Yhteensä niitä on kymmenen, mutta tilaan istui luontevasti tämä määrä. "Ajatuksia ilman sanoja" sarjan maalauksissa olen leikkinyt ajatuksella täysin abstraktista ajattelusta. Olen käyttänyt paljon viivaa, elementtiä, jota käytetään myös muodostamaan  sanoja kirjoituksen muodossa. Nyt olen kuitenkin halunnut käyttää viivaa ja "kirjoittaa"/maalata/piirtää ilman mitään symboleja taikka sanoittamista.  Olen myös pyrkinyt maalatessani oleman antamatta kuville sen suurempia merkityksiä. Olen ainoastaan keskittynyt vuoropuheluun teoksen kanssa viivan ja värien ja pintojen kautta. Tästä johtuen teoksilla on myös nimet, jotka mahdollisimman vähän liittävät niitä mihinkään sanalliseen. Ne on merkitty vain numeroin 1-10. Merkityksiä välittyy katsojalle toivottavsti näiden teosten kohdalla ilman sanoja. Olen pyrkinyt ikäänkuin mahdollisimman abstraktiin viestintään. Ihmisessä on paljon sellaista mille ei ole sanoja. Katsoessaan teoksia jokainen katsoja luo omat merkityksensä pohjautuen hänen omiin kokemuksiinsa ja ajatuksiinsa. Viiva yhdistää maalarin ja katsojan. Monet ihmiset kertoivatkin minulle avajaisissa mitä merkityksiä he kuvista löysivät. Kaikenlaista aina kerrostaloista liskon ihoon :)


Ihan ensin pitää miettiä mikä teos ripustetaan mihinkin kohtaan tilassa



Valmista ripustusta






Samaan aikaan Ahjossa on myös Urho Kähkösen, Ulla Harjun ja          Kaarina Kuusisto-Lukkarin         3ulottuvuutta-näyttely , sekä Kirsi Aution valokuvia ja Outi Sivosen runoja. Olin jo avajaisten alkaessa niin jännityksessä taikka väsynyt taikka niiden mukava yhdistelmä, että unohdin kameran, joten minun oli näpsittävä kuvia kännykän kameralla. Niistä ei kovin hyviä tullut ;D


3 ulottuvuuta näyttely suuressa salissa. Seinällä näkyy Urho Kähkösen maalauksia, ja etualalla osa Kaarina Kuusisto-Lukkarin installaatiosta.







Ulla Harjun veistoksia ja keramiikkaa



Kuvassa on Kaarina kuusisto-Lukkarin erittäin vaikuttava naisiin kohdistuvaa väkivaltaa käsittelevä teos. Katsoja joutui kävelemään teoksen yli. Teos koostui hauraista keraamisista laatoista joihin oli kuvattu naisten kasvoja ja tekstejä. Voin kertoa että yli käveleminen tuntui pahalta ja herätti paljon tunteita ja ajatuksia.



Kirsi Aution ja Outi Sivosen yhteisäyttelystä ottamani kuvat ovat kaikki epäonnistuneet :( Facebookissa taidesivuillani on kuitenkin linkki Urho Kähkösen näyttelystä ottamiin hienoihin valokuviin, niissä on kuvia myös tuosta näyttelystä.


Näyttely on esillä Taidekeskus  Ahjossa ( Kirkkokatu 23, Joensuu ) 25.3.- 13.4.2017.
Ahjo on avoinna ti-pe klo 12-17 ja la-su klo 12-15. (Ma suljettu)

Tervetuloa :)

Ulla

Kommentit

Suositut tekstit